Lärande handlar om en process av förändringar som sker i hjärnan. Kunskaper och förmågor kan sedan återkallas med hjälp av minnet.

Effektiva metoder för inlärning

Vår pedagogiska modell utgår från vetenskaplig forskning kring effektiva inlärningsmetoder, inspirerade av bland annat Active learning (Carl E. Wieman) och Testbaserat lärande (Jonsson & Nyberg).   

Active learning bygger på principen att hjärnan ständigt behöver tränas, för att bilda nya neurala kopplingar – som i sin tur stärker beslutsfattande, plasticitet/bildbarhet och effektiviserar inlärning. Träningen handlar till stor del av att aktivt analysera vad som är “rätt” respektive ”fel” i olika lösningar skapar därför förutsättningar för att minnas det man har lärt dig. 

Testbaserat lärande bygger på principen att träna minnet i att plocka fram lagrad information. Det stärker också medvetenhet kring den befintliga kunskapsnivån och vilka kunskaper som saknas för att nästa steg ska uppnås i lärandet (metakognitiv förmåga). 
Över 500 vetenskapliga publikationer visar att testbaserat lärande utvecklar förmågan att koda in, lagra och plocka fram information. Rent konkret innebär metoden att du kontinuerligt prövar din förmåga genom att regelbundet testa dina kunskaper. Hjärnan tvingas då att vid upprepade tillfällen träna på att minnas. Det gynnar djupinlärningsförmågan och optimerar förmågan att lära nytt material och att överföra färdigheter till nya sammanhang.

Undervisningen utgår från tre centrala frågeställningar
som de studerande ska utveckla sina kompetenser kring:

  1. Vilka begrepp, information och modeller är relevanta? 

  2. Vilka metoder kan användas för att hitta olika potentiella lösningar?

  3. Vilka kriterier kan användas för att testa olika resultat?